donderdag 29 december 2022

Kleine Rietganzen


 Gister tussen de Proostdijerdwarsweg en de Botsholse Dwarsweg 14 Kleine Rietganzen tussen de duizenden Kolganzen. Hier 8 op de foto. Voordat ik ze als Kleine Rietganzen gedetermineerd kreeg had ik ze als Toendrarietganzen benoemd. Zo had ik ze ook op waarneming.nl doorgegeven.Voor de zekerheid toch maar even geupload naar de determinatiecomputer van waarneming.nl en deze gaf met 100% zekerheid door dat het Kleine Rietganzen waren. Toen heb  ik mijn ganzencontact en -kenner Jan K.  in Friesland geraadpleegd en deze gaf ook Kleine door. 

Hoewel opgegroeid in Friesland met duizenden ganzen, meestal Kollen, heb ik nooit de moeite genomen om 10 km. naar Oudega te fietsen waar elk najaar de eerste groepen Kleine Rieten een bezienswaardigheid zijn. Ik ben dus slecht op de hoogte met hun trekgedrag, want ze trekken na de pauze in Friesland door naar vooral Vlaanderen. En zijn er onderweg overal groepjes. Ik had  een maand geleden ook al twee langs de Gagelweg. De snavel is kleiner dan die van de Toendra en roze, van de Toendra is de snavel geler. Altijd eerst ganzen scannen met de telescoop om te kijken of er zeldzame tussen zitten is mijn kijkdiscipline, zoals de Roodhalsgans en de Zwarte Rotgans die ik een keer in mijn "achtertuin" had.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten