maandag 12 december 2022

Zwaan met vogelgriep?


 

Ik zie dagelijks vaak duizenden vogels , vooral in de winter als de ganzen hier hun winterverblijf hebben. Hoewel ik er altijd op let, heb ik tot deze maand nog nooit een vogel met duidelijke symptomen van vogelgriep gezien. Helaas kan ik dat nu niet meer zeggen: eind november  de Grote Zilverreiger die zo ziek was dat hij de normale vluchtreactie niet meer kon opbrengen en bleef staan op de plek waar hij stond. Het verenkleed was erg smerig. Zie logje  28 november. En dit weekend een juveniele Knobbelzwaan , ook langs de Gagelweg in een zijsloot. Het dier viel op door vreemd gedrag. Rondjes zwemmen en nu en dan vreemde strekkingen van de hals met de kop. Zie onderste foto. Hij bleef op hetzelfde stukje sloot zwemmen en deed geen moeite om bij de soortgenoten op het land te komen. Uiteindelijk moest ik naar huis, Vandaag weer gekeken of ik het dier zag liggen, maar nergens een dode zwaan. Hij zal wel ergens diep in de polder liggen. Ik kan me niet voorstellen dat deze zwaan geneest.


Ik heb een nieuwe telelens en moet nog aan het gebruik wennen. De onderste foto is door de autofocus mislukt. Al doende leert men, hoop ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten