woensdag 21 december 2022

Slechtvalk tussen de ganzen.


 Eindelijk vond ik de Kolganzen in  het noord-westelijke puntje van de Ronde Venen: tussen de P:roostdijerdwarsweg en het ford in Nessersluis. Zitten ze wel vaker maar ja, dan moet ik er ook toevallig langskomen om ze te observeren. In de hele Ronde Venen nauwelijks ganzen, behalve hier. Met een paar boerderijen ervoor en vele hekken was het moeilijk zoeken. Andere Kollen zaten tegen de Waverdijk aan. Totaal zo'n 2000, dan moeten er statistisch, naar mijn simpele berekening , ongeveer 6 tot 8 halsringen tussen zitten. Niet te vinden, druk grazend  met de kont naar me toe,  levert niet veel op.  

Als troostprijs kreeg ik een Slechtvalk in de gaten, ver weg met het blote oog niet te zien. Telescoop op z''n sterkst. De roofvogel zat rustig op een hoopje aarde met grazende Kollen om hem heen. Het dier maakte geen indruk op de ganzen, die gingen rustig door met foerageren. Een teken dat ze geen last van een Slechtvalk hebben, maar bijvoorbeeld Smienten raken in paniek , vliegen alle kanten op en als het niet anders kan duiken ze onder water. Slechtvalken staan bekend om hun grote snelheid waarmee ze een prooi slaan.  Eenden, duiven, meerkoeten zijn enkele prooien en ook wil er wel eens een dure postduif tussen zitten, dit tot spijt en ergernis  van de postduivenmelkers. Nadat het landbouwgif DDT verboden werd in de 50 en 60er jaren is de populatie weer gegroeid tot plm. 150 broedparen. Hoge gebouwen en torens hebben hun voorkeur om hun nest te maken vanwege het vrije uitzicht op de omgeving en rondvliegende vogels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten