maandag 8 juli 2024

Ziek?


 Ik was vanochtend even in mijn weidevogelweilanden, ik wil weten wat er gebeurt. Niet veel, geen Grutto’s meer , geen Tureluurs mee, alhoewel ik er nog één dacht te horen en Kievieten al in de najaarsgroepen, ik telde zo’n 600. Zwierven wat rond vergezeld van Spreeuwen zoals zo vaak. Ik lette vooral op de aanwezigheid van Purperreigers, maar geen Purper te zien. 

Op een hek zat een vogel, na benadering was het een duif. Bleef zitten, ik kon tot op twee meter afstand komen. Een zieke Postduif die na een wedstrijd het loodje ging leggen? Dat wordt ring aflezen en mijn zwager bellen , houdt Postduiven, hoe nu verder?  Op een ring staat een code en kunnen ze met die code bepalen wie de eigenaar is. Maar geen ring aan een poot. Toen pas kreeg ik in de gaten dat het om een Houtduif ging, die bleef zitten tot het laatste ogenblik. Ziek? Eindelijk vloog de duif weg , met gezonde vlucht. Toch is er wat met dat beest geweest, want dit gedrag vertonen gezonde Houtduiven niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten