zaterdag 20 juli 2024

Een Rietgors (vr).


 Alleen rietvogels  kom ik nog tegen. Zo nu en dan een Zilver- en een Kleine Mantelmeeuw die de weteringen langs vliegen op zoek naar een prooi. In de verte op een perceel van de buurman een groep Grauwe Ganzen die allemaal al de kop in de lucht hebben omdat ze gealarmeerd zijn door mijn aanwezigheid. In de weteringen een enkele Fuut en Meerkoeten. In het riet is genoeg herrie, veel vogels die nog broeden of al jongen hebben. Afgaande op de zang herken ik een Rietzanger en op een andere plek een Kleine Karekiet. Je moet wel op de zang afgaan wil je deze twee determineren. Verder zag ik een zanger die ik niet direct konthuisbrengen maar toen die in een Wilg ging zitten was de foto gauw gemaakt, het was een vrouwtje Rietgors(zie foto) . Let op de baardstreep dat is een bekend determinatie kenmerk. Een mannetje Rietgors (zwart kapje) heb ik zo snel niet kunnen ontdekken, maar gelet op steeds dezelfde rietpol waar ze in de buurt verbleven hebben ze een nest. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten