vrijdag 26 juli 2024

Schollevaar


 Vaak heb ik over onze Aalscholver geschreven, ik heb de naam verklaard , ik heb z’n voedsel beschreven en het onderzoek ervan, ook heb ik het over het drogen van de veren gehad na een duikbeurt. De veronderstelling dat een Aalscholver geen vetklier heeft wordt door sommige ornithologen betwist, hij maakt er geen gebruik van omdat een lijf met veren bedekt waar veel   lucht inzit moeilijker te hanteren valt als een doordrenkt verenpak. Hij kan veel langer onder water blijven doordat hij lichter is. En na elke visbeurt moeten  de vleugels dan wel worden  gedroogd.

Aalscholvers jagen vaak in groepen en jagen met z’n allen op de vissen die in paniek  alle kanten op springen. Soms zelfs de wal in. Grote Zilverreigers  hadden dat snel in de gaten en stonden gewoon te wachten tot de vis hun kant op sprong. Ik heb dit een keer meegemaakt in polder Demmerik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten