dinsdag 16 juli 2024

Broedgeval of niet?


 Vanochtend in mijn weidevogelgebied geweest: zijn de Purperreigers nog aanwezig en wat gebeurt er verder? Geen Purpers, volgens Gijs zouden ze dan in het reservaat moeten zitten, niet in ons weidevogelgebied. Maar wat anders was de Scholekster die ik op perceel 2 , het oude plasdrasgebied, zag wegsluipen. Ik had helemaal niet gerekend op nog broedende vogels.  Met een zigzagloopje , laag drukkend bij de grond, sloop de Bonte Piet weg van mij. Kenmerkend nestindicerend gedrag. Een Kieviet en een Grutto vliegen van het nest af, de Scholekster sluipt weg. Helaas heb ik hem/haar niet van het nest zien komen en dan is het moeilijk zoeken. Morgen weer eens kijken.  Vorig jaar kwam ik ook laat terug van vakantie en had ik daar ook een broedende Scholekster.  Misschien dezelfde?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten