maandag 29 juli 2024

Je ziet ze groeien.




 
Plaatste ik enkele weken terug een foto van een bijna onzichtbaar  Kruisspinnetje, nu zijn ze al zover gegroeid dat ze opvallen in het wielweb. Op de foto boven is de onderzijde gefotografeerd, bij de onderste foto heb ik de spin onder de binoculair gelegd. 
Bovenste foto: we spreken bij een spin van een voorlichaam en een achterlichaam. De 8 poten zitten vast aan het voorlichaam. De twee voorste paren zitten bijna bovenop het voorlichaam, de twee achterste onder lichaam. Aan de voorkant zie je de twee bolvormige tasters, de kaken liggen daarboven. Op het achterlichaam zit een donkere vlek, ik denk dat dat het geslachtsorgaan is. Daarboven zitten de spintepels. .



Dezelfde spin heb ik onder de binoculair bekeken, vooral de kop . Ik zag 8 zwarte stippen, de ogen.Naar voren twee kaken met daaraan een scherpe haak. Hiermee wordt een prooi gestoken, dus vergiftigd.  Maar nu het vreemde, hij zat met een poot klem tussen de beide schalen van de petri-schaal. En liet plotseling de poot los. Een bekend verschijnsel bij spinnen. In geval van nood kunnen ze een poot loslaten. Zo kunnen ze alsnog ontsnappen. Maar nu het nog vreemdere: hij begon de losgelaten poot naar z’n bek brengen en die te steken. Ik heb het vervolg maar niet afgewacht en de spin weer losgelaten. Bij jonge spinnen kan de losgelaten poot weer aangroeien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten