dinsdag 4 juni 2024

Terug


 Ben weer terug van weg geweest. Ik verblijf nu weer in een Bedijking. Een maand in een bosachtige omgeving met water van de Randmeren geweest. Als je een oerwoud wil bezoeken dan moet je naar die bossen gaan: alles wordt op z'n beloop gelaten, hoogstens wordt een boom die over een pad is gewaaid in stukken gezaagd en langs het pad gelegd, hij mag daar verrotten. Niks wordt er opgeruimd , de natuur gaat haar gang. Daardoor veel bacterien en schimmels, daardoor veel insekten, daardoor veel vogels. Allerlei soorten zangertjes. Ik heb daar in het verleden wel eens een excursie voor onze  IVN-Vogelwerkgroep georganiseerd. Ook toen al veel vogels. Een dichte begroeiing waar je niet doorheen komt. En toch was mijn verblijf daar biologisch geen succes. ik heb bijna geen vogel gezien, wel gehoord, één groot concert. Maar vogeltjes in de kijker, ho maar. De ene keer dat ik mijn telelens gebruikte was bij een Koekoek die in de top van een dode boom ging zitten. Hij werd getergd door een Vink. Ik ging eigenlijk voor de Wielewaal, bekende broedomgeving. Elke dag wel een keer gehoord, maar zien? Geen denken aan. Ik sprak daar een collega-vogelaar die er al 50 jaar komt en maar 6 of 7 keer een Wielewaal heeft gezien. "Dudeljo klingt zijn lied, dudeljo!!"

E nu weer aan de slag in polder Demmerik, de Gagel en de Derde Bedijking. Op de foto de kathedraal van Vinkeveen met de Putakker.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten