vrijdag 21 juni 2024

Fertiel en steriel.


 Wie de websites van kwekers van Hortensia bezoekt ziet dat er een bepaald soort ras Hortensia is die veel lijkt op de Gelderse Roos: de Fluweelhortensia. Heeft ook langs de rand van de bloemen een krans met grote steriele lokbloemen en in het grote middenveld allemaal kleine fertiele bloemen die voor de voortplanting moeten zorgen. De kleuren van de Fluweelhortensia op de websites zijn nogal anders als die bij mij in de tuin staat, de fertiele bloemen zijn paars en de steriele bloemen zijn wit tot roze. Bij mij afgebeeld op de foto. is volop rood. Ik kan de mijne nergens afgebeeld vinden zodat ik vermoed dat ik een bastaard in de tuin heb. Mijn Hortensia gekruist met een Gelderse Roos.?? Ook de bladeren hebben niks fluweelachtigs, die van de kwekers hebben dat wel. Ra, ra?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten