vrijdag 28 juni 2024

Purperreigers


 Vanmiddag in mijn weidevogelweilanden geen weidevogels meer. Het paartje Kievieten met jongen en het paartje Grutto’s  met jongen laten zich niet meer horen. Misschien zijn ze naar andere weilanden vertrokken waar minder gemaaid is. Alle weilanden bij mij zijn gemaaid en is het hooi opgehaald. 

Toch een bijzondere waarneming: terwijl ik door mijn weilanden liep reed aan de andere kant van de scheidingssloot in het reservaat de mollenvanger, pinkenteller, ganzenjager, etc.op zijn quad voorbij. Ik had het niet in de gaten maar op een gegeven ogenblik kwamen uit het reservaat twee Purperreigers omhoog en ze vluchtten niet zoals gebruikelijk maar bleven hoog rondvliegen boven de percelen waar ze omhoog waren gekomen. En dat duurde wel een kwartier voordat ze afzakten naar elders in het reservaat. Ik heb de mollenvanger erop geattendeerd zodat hij de reigers in de gaten houdt. Ik vind het verdacht gedrag maar durf het geen nestindicerend gedrag te noemen. We zullen zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten