donderdag 6 juni 2024

Kopfoto met Grutto.

 Vandaag voor het eerst weer even in mijn weidevogelland geweest,  wat een verademing dat ik kon fotograferen  dat het een lieve lust was. Ik heb meer in dit uur geplaat dan in drie weken op vakantie. Terwijl toch het weidevogelseizoen bijna voorbij is. Ik kreeg te maken met een twee Grutto's die hevig alarmeerden. Zie kopfoto. Hoogstwaarschijnlijk hadden die jongen. Gijs, mijn weidevogelboer veronderstelde dat ze afkomstig waren van een paar percelen verderop waar het gras veel langer is als op perceel 3. Verder was er een paartje Kievieten dat behoorlijk tekeer ging doch niet zo erg als de Grutto's. Wat bleek, die waren nog aan het broeden. Een controleur van de Agrarische Boerencooperatie Rijn, Vecht en Venen had het nest gevonden en gemerkt met een neststok.  

Verder rekende ik op een Scholekster, die ik zaterdag ga zoeken.  Een van de twee zat op grote afstand maar erg oplettend in een ander perceel. Tenslotte ging een mannetje Bergeend rondjes om me heen vliegen. Typisch gedrag voor sommige eendensoorten als ze een nest hebben. Ook Slobeenden vertonen dit gedrag. 

Verder veel Zwarte Sterns, zoveel dat ik een moment dacht dat de kolonie weer terug was. Een aantal jaren geleden hadden we naast perceel 5 een Zwarte Stern-kolonie. Echter toen bleek dat de Kleine Mantelmeeuwen uit het reservaat zich te goed deden aan de jonge Zwarte Sterns zijn we met de kolonie gestopt. Toch weer eens proberen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten