dinsdag 18 juni 2024

De Witte of de Noordelijke Waterlelie ?


 Hoewel veel vaker gefotografeerd kan ik het niet laten weer eens een waterlelie op de plaat te zetten. De sloten in mijn weidevogelgebied met vooral de aangrenzende weteringen van het reservaat langs de Ter Aase Zuwe staan er vol mee. Hier geen vraat van de Amerikanen, ik bedoel uiteraard de Amerikaanse rivierkreeften, ten minste dat veronderstel ik. Wel lijkt het erop dat er minder Gele Waterplomp groeit. 
Oorzaak? 
Ik haalde voor de zekerheid de Witte Waterlelie door de determinatie-computer van waarneming.nl en die gaf twee keer Noordelijke Waterlelie aan!!?? Ik vond een tabel met de verschillen, maar die moet je bij je hebben als je in het veld de waarneming doet. De Noordelijke heeft meer een bekervorm en zo zijn er nog wat verschillen. Ik noem het toch een Witte temeer  daar de Floron verspreidingsatlas van Vaatplanten de Noordelijke Waterlelie alleen maar in Zuidwest Fryslân , Weerribben, Rond Giethoorn  en een paar plaatsen in Drenthe laat groeien. In het Groene Hart (nog) niet waargenomen. 
Maar wat niet is kan komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten