zaterdag 8 juni 2024

Alarm!


 Was ik het gevaar bij de Grutto op de kopfoto, hier een foto met de Bruine Kiekendief ( vr. ) als rondvliegende gevaarlijke predator. Hij heet niet voor niets kiekendief. Vooral jonge vogels staan op het menu. Ze vloog in de buurt van haar nest , maar er waren toch nog een aantal Grutto's en Kievieten die alarmeerden en de Kiekendief probeerden te verjagen. Maar ja, als er jongen zijn moeten die wel gevoerd worden, dus is er regelmatig alarm. 

Ik heb vanochtend geprobeerd de Scholekster te vinden maar die zit toch ergens anders, tenminste als ik het nest niet voorbij gelopen ben. Twee percelen die niet gemaaid worden omdat ze in een bepaald beheersplan zitten. Nou staat er ook niet veel gras om te eten voor de koeien. Op het oude plasdras staat alleen maar Zuring. Daar moest ik doorheen banjeren, terwijl de Kieviet van perceel 3 me weer om de oren vloog. De eieren waren nog niet uitgekomen. Dus wordt vervolgd. De alarmerende Grutto's hebben wel jongen maar die zijn onvindbaar. Plotseling stoof een vr. Fazant omhoog met in haar slipstream zo'n 10 jongen, die allemaal hoe klein ook, op de vleugeltjes gingen. Even later hoorde ik haar zachtjes roepen om de schare weer bijeen te krijgen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten