donderdag 20 juni 2024

Rietzanger


 Ik stond te wachten op een Libelle die maar niet kwam. Een paar dagen eerder vloog deze zelfde  soort naar ik mag aannemen, voortdurend hetzelfde cirkeltje . Maar om een vliegende libel te fotograferen moet je van goede huize komen. Mijn autofocus kon het lang niet bijbenen en handmatig, manueel, scherpstellen is bijna niet te doen. Ik nam wel wat foto’s maar die waren van slechte kwaliteit die ik de lezers wil besparen. Toch kon ik uit de foto’s opmaken dat deze soort groene ogen had met een geel frons (voorkant). Uiteindelijk kwam ik aan de hand van mijn libellenboeken uit op een Aeshna isoceles oftewel de Vroege Glazenmaker.Er zijn maar weinig Libellen met groene ogen.

Nu stond ik er weer, maar geen Libelle. Wel aan de overkant om de paar minuten een klein bruin vogeltje, het zullen er twee geweest zijn, die een rietkraag binnen vlogen en even later weer wegvlogen. Hoogstwaarschijnlijk aan het voeren. Het lukte me om de Rietzanger te platen toen hij/zij even boven 
In de rietkraag uitrustte. Een Rietzanger heeft een lichte wenkbrauwstreep en heeft in tegenstelling tot de Kleine Karekiet een duidelijke tekening op de vleugeldekveren. En gezongen dat er werd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten