dinsdag 7 februari 2023

Voorjaar!?


 
Vanmorgen bij het krieken van de dag, mooie uitdrukking hè, hoorde ik voor het open venster de eerste Merel ! Zijn we al weer zover, bedacht ik. Even later het belletje van de Pimpelmees en tijdens m'n ochtendloop deed een Winterkoning ook een forse duit in het zakje. Ondanks dat de auto's wit waren door de aangevroren mist. Op de vijvers van Argon nog steeds een mannetje Slobeend en een mannetje Kuifeend. In mijn tuin zijn een aantal Huismussen al dagen bezig met een nestje maken onder  de dakpannen. Ze zaten vaak in de bak  met een Lampepoetserplant, die nog niet gesnoeid was. Taai gras dat ze niet kapot kregen. Ik heb toen de ene pot  geknipt en de stengels wat kleiner gemaakt. Prompt kwam de buurt strootjes halen. Zie foto boven. Ook al weken bezig het gestage neerdalen van piepschuimkorrels. Teken van de nestbouw door de Huismussen. Mijn dakplaten bestaan uit een laag spaanplaat en een laag piepschuim. In deze laatste laag maken de mussen hun nestholtes, daardoor zit de dakgoot vol met korrrels die bij harde wind uit de dakgoot waaien. Zie foto beneden. Gevolg : soms een verstopte regenafvoer die door zoon S doorgespoten wordt.  Ik heb het er voor over : een kolonie Huismussen aan huis. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten