vrijdag 10 februari 2023

In het land van Zevenhoven


Aan het begin van de middag kreeg ik door waar de gezenderde Dwerggans zat toen het signaal werd uitgezonden en de peiling gemaakt kon worden. Wel, het gezinnetje , neem ik aan, zat richting Zevenhoven tussen de Jonge Zevenhovenseweg en het fietspad dat naar Noorden loopt. Moeilijk te benaderen. Vanaf de Jonge Weg scheen de zon in je gezicht en aan de zonnekant kon je alleen fietsend of wandelend komen. Dus een slechte plaats, maar daar hebben de ganzen geen weet van, die zoeken weilanden met vers gras. Omdat ik toch in de buurt was ben ik even langs de Groene Jonker gegaan. Hoogstwaarschijnlijk ook de slaapplek van de ganzen uit de buurt. Maar op de grote plas zag ik vanaf de Hoge Dijk ook duizenden Smienten op de plas, ik schat al gauw 10.000.  

Verder Kuifeenden talrijk, maar de aanwezigheid van Tafeleenden verbaasde me het meest. Al enkele jaren niet meer op de Grote Wije van Botshol. Met de Tafeleenden gaat het niet goed, maar hier waren ze weer. Op de foto enkele mannetjes, rode kop. Waarschijnlijk heeft de achteruitgang van de wintervogels te maken met de verslechterde waterkwaliteit een aantal jaren geleden. Nu die weer beter wordt hopen we op toename van Tafeleenden in de winter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten