zaterdag 25 februari 2023

Nachtkroeg.


 Ik heb de cameraval weer een paar dagen en nachten  bij het plasdras van Gijs geplaatst. Wat ik vorig jaar ontdekte:  overdag zie je nauwelijks vogels op het plasdras, 's nachts is het of de nachtkroeg opengaat en zitten er minstens 100-200 vogels in en op het water . Ik kom op die getallen door extrapolatie. Het aantal vogels op het beeld van de camera tellen en dan maal de oppervlakte ( oppervlakte beeld afgepast op oppervlakte totaal). 
Op dit filmpje lopen een paar Smienten weg van de camera. Het valt me op dat de meeste soorten het infrarood zien en dan toch wat  bang zijn. Maar bijvoorbeeld de Watersnip blijft rustig zitten. Kleurenblind?  Verder zie en hoor je Krakeenden, Grauwe Ganzen en in de verte ook Kolganzen. Op andere filmpjes vaak het geluid van Wintertalingen. Nu komt er een aan het eind het beeld binnen zwemmen.Wintertalingen zijn er het meest. Als laatste soort vanochtend een paartje Scholeksters, die zijn er dus ook weer. Ook Grutto's zag ik  en een paar Watersnippen.

( Alleen op de laptop volledig beeld)

GANZEN: Demmerik ( gister nog zo'n 10.000) en Gagel waren leeg, een paar duizend in Polder Derde Bedijking. Halsringen daar T1L en het echtpaar V9C en V9D ( zie foto)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten