dinsdag 28 februari 2023

Hazenslaapje

 


Ik wilde vanmiddag de cameraval ophangen bij enkele weilanden achteraan waar de laatste dagen vaak ganzen foerageren, echter ik was een eind op weg toen ik in de gaten kreeg dat íe nog in de auto lag!! Geen zin om terug te lopen, dus morgen dan maar. De bekende ouderejaars verschijnselen. Om toch de dagelijkse portie beweging te halen, door gelopen naar achteren en terug alle slootkanten aan de kant van het reservaat en de dammen bezocht op zoek naar spraints van de Visotter. Thuis had ik weer eens afbeeldingen van spraints bekeken, ik heb nog nooit zo'n keutel in het echt gezien. Niks gevonden. Je zou zeggen dat dat beest toch een keer waargenomen moet worden Als íe er is.?

Op perceel drie een rare heuvel in het gras, dichterbij gekomen bleek het een slapende haas te zijn ( zie foto) zich koesterend in de zon.. Had mij niet in de gaten. Onvoorstelbaar, Hazen zijn vreselijk waakzaam. Ik kon tot op 5 meter dichterbij komen, toen ik zacht kuchte, het Haas had het gehoord. Hij spoot weg , drie weilanden verderop  sprintte hij nog. Geschrokken.



GANZEN: vanochtend in mijn weidevogelgebied langs de Ter Aase Zuwe   Kolgans U5E . Geringd 25-1-2021 in Eemnes, een jaar later op 7-12-21 afgelezen  door Kees J. bij Kamerik, daarna 2x Duitsland en 1x Polen, op 11-1-23 in Ferwoude (Fr.) en nu hier. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten