maandag 20 februari 2023

Rond Dambordje


 Ik heb me weer eens "verlaagd"  (letterlijk) tot wat korstmossen op de grond. Na  zoveel ganzen wordt  het weer eens tijd om met de weidevogels te beginnen. En als afwisseling een heel ander stukje natuur: korstmossen. Plotseling zag ik enkele tientallen groeien naast de auto op het parkeerterrein op de bestrating , op een stukje waar geen auto's passen. Met de zoomlens wat foto's genomen die ik in het fotobewerkingsprogramma van Canon heb bewerkt en groter gemaakt. De scherptediepte is altijd het probleem bij het vastleggen van zulke platte  voorwerpen. Deze is wel aardig gelukt, vind ik. Standaard gebruik ik de determinatie-computer van waarneming.nl en pak dan de Veldgids Korstmossen om de determinatie te verifieren met de foto's in het boek. Soms klopt het van geen kant, meestal wel. 

 Rond Dambordje: Bij dit korstmos ook weer een fraaie naam. Ik vermoed dat korstmoskenners ( lichenologen)  jaren met de naamgeving van alle korstmossen  bezig geweest zijn. De Veldgids Korstmossen staat barstensvol Nederlandse namen, uiteraard ook de wetenschappelijke naam. 

Als je de foto wat vergroot zie je overal ronde lichaampjes,  de een wat groter dan de ander. Dit zijn de  schotelvormige  apotheciën diep ingezonken, bodem ervan zwart en de rand ervan heeft de thalluskleur, thallus is plant. Een apothecie is een geslachtelijk voortplantingsorgaantje. De plant (thallus) is normaal grijs, nu na wat regen is de kleur groen. Ik denk dat door het vocht bladgroenkorrels gevormd zijn. Deze soort groeit vaak op horizontale oppervlakken van muren, stoeptegels, grafzerken, puin etc.. Veel op beton, cement en bakstenen. Hier dus op straatstenen, je ziet op de foto dat de puinstukjes in de steen niet begroeid zijn.

Verspreiding: algemeen in Nederland.

GANZEN: Vanmiddag bij de Kinderboerderij aan het Molenland Kolgans X6Gzwart. Weer de eerste waarneming na het ringen in Eemnes,. Geringd op 24-11-22 als mannetje juveniel. Ze komen wel vaker, na het ringen daar,  deze kant op.

                                                                                                                                                                  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten