donderdag 9 februari 2023

Pas geringd


 Vanmorgen even naar Molenland geweest en vanmiddag ook. Helaas geen Dwergganzen gezien, De hele Molenland populatie ganzen zat in het midden van de vierkante polder ( Polder Derde Bedijking) ver weg van de wegen. Het was wat nevelig zodat aflezen moeilijk zou worden. De ganzen die gunstig langs de Hoofdweg foerageerden  zaten richting waterig zonnetje. Al met al , slechte condities. Ik vernam dat de peiling vannacht was mislukt, toch stroomtekort? En de peiling van vanmiddag heb ik ook nog niet gehoord. (Hoorde door overmacht vanmiddag laat dat de peiling wel gelukt was, de familie zat ver weg op een weiland waar ik een poos heb staan kijken).

Toch had ik drie halsringen: op de foto T7Ilime. De Kol zat maar te friemelen, kan toch ook bij een gans, aan de halsring. Zie foto. Hij beet erin en rukte er met de snavel aan, duidelijk een voorbeeld van een pas geringde gans die nog moet wennen. Dat gewenproces duurt denk ik een dag en dan weten ze niet beter. Ganzen ondervinden er volgens mij geen last van. Ik heb jaren terug in de Ronde Hoep een gans gehad, ook pas geringd, die slim dacht te zijn om de ring kwijt te raken: hij/zij legde de hals en kop plat op de grond en toen liep íe achteruit! Dat mislukte dus. 

Toen ik T7I wilde invoeren in de computer hadden de ringers de gegevens nog niet ingevoerd. Verdere halsringen: F5Rzwart, een vrouwtje als adult geringd in Skarsterland bij Heerenveen op 27-01-2018. Een jaar later bij de Hoge Dijk, Zevenhoven waargenomen door Marianne van de Vogelkijker,  Een paar keer in Estland waargenomen, in polder Arkemheen bij Nijkerk, op 30-11-2022 in Montfoort en nu hier. Verder de Kolgans TU3zwart, geringd in Eernewoude op 13-12-2016. Een jaar later in de Meye bij Zegveld, in Overijssel, Gelderland, Friesland en in  de buurt van Aurich. (Dld). En nu hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten