woensdag 8 februari 2023

4 Dwergganzen in m'n "achtertuin".


Ik kan het niet laten: als je op het "balkon" van Molenland bij de kinderboerderij staat met de zon in de rug en 4000 Kolganzen voor je, moet je kijken. Ik heb het al vaker gezegd, als je besmet bent met het virus om halsringen af te lezen raak je dat niet meer kwijt. Het seizoen vordert en de aantallen halsringen nemen af. Ik denk dat er minder geringd wordt. Dus ga ik steeds meer op de soortenjagers-toer: zit er wat spannends tussen? Meestal niet.( Behalve dan de 3e week van januari met de Ross en de Roodhals). Zo ook vanmiddag weer, ik had al een paar keer besloten om naar huis te gaan. Toch nog een halsring: 6L5zwart. Geringd in Lith N.B. op 26-11-2016 Een paar keer in Litauwen afgelezen en veel in Brandenburg (Dld.) Verder hier in Reeuwijk en op 19-01-23 in Driebruggen achter Woerden en nu hier.

Maar dan het klapstuk van deze middag: Sinds ik een nieuwe telelens heb neem ik zo mogelijk van alle halsringen , en andere spannende vogels, een hele serie foto's, makkelijk , het kan helpen bij het aflezen van de code, digitale foto's gooi je zo  weg. Ik probeerde 6L5 op de kiek te zetten toen ik in de berm van een sloot dichterbij een andere gans ( Kol dacht ik) met een klein kastje ontdekte. Zeker weer een Kolgans met een responder die ik hier wel vaker heb gezien. Maar het beest vertikte het om mij de andere kant toe te draaien. Na wat gegraas zag ik dat om de gans met het kastje nog een paar ganzen in de buurt bleven. In een flits dacht ik een geel oog te zien. Het zouden toch geen Dwergganzen zijn ?? Dwergganzen hebben rond het oog een gele ring. ( In het fries wordt íe dan ook Goudeachje genoemd) Plotsklaps vlogen ze met z'n vieren over een sloot en bleven nu constant bij elkaar. Geen code en thuis ontdekte ik dat er gekleurde pootingen werden gedragen. Maar door het lange gras op de foto niet te lezen. Dus toch Dwergganzen!!
Ik heb ze ingevoerd op waarneming.nl en vanmiddag later kreeg ik al reactie uit de professionele vogelwereld. Kees Koffijberg van het SOVON  attendeerde mij erop dat deze gezenderde gans nog nooit was afgelezen en dat de zendervogel op 2 juli2022 is losgelaten bij Ritsem in Noord-Lapland, Zweden. Via de Baltische Staten en Noord-Duitsland naar Nederland gekomen. De status van de drie meevliegers is nog onduidelijk, maar gezien het gedrag denk ik dat het een gezinnetje is met twee jonkies.

Kees  gaf de code (poten neem ik aan) Y2RP . Ze hadden precies uitgepeild waar de gans zich moest bevinden en wel op de plek waar ik ze had gezien. Ik heb wat meer foto's toegestuurd. Ik plaats nog een foto , morgen nog even over de zender van de Dwerggans.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten