woensdag 28 februari 2018

Ganzen genoeg, maar...

Ik ging gister voor de Grote Zilvers, dat werd op een waarschijnlijk zieke na, niks. Echter, ganzen des te meer: ik heb niet elke groep geteld, maar ik schat het aantal dat momenteel in de Ronde Venen verblijft op plm. 10.000.
Grappig, ik kreeg gister een reactie van Marianne W. op m'n logje: zij had zondag wel veel Grote Zilverreigers en geen ganzen. Twee dagen later is het omgekeerde het geval. Grote groepen, een paar duizend,  in de Gagel, een 500 in Demmerik in het weiland waar ik over een paar weken weer het weidevogelbeheer doe, een paar duizend in de Bovenlanden, een paar duizend in Molenland en hier en daar wat kleinere groepen. Helaas allen op grote afstand. Met veel moeite kreeg ik uiteindelijk 3 halsringen te pakken. Wat later in de ochtend werd aflezen moeilijker door de luchttrillingen. Ik dacht dat die alleen voorkwamen met warm weer,  maar nu met vorst dus ook. De zon krijgt al weer meer kracht.
Bij Gijs, mijn weidevogelboer in Demmerik, las ik GU9zwart . Op 7-11-2013 geringd in Eemnes. Is in januari 2016 twee keer in Vlaanderen , Belgie afgelezen.
In de Bovenlanden veel Kollen met hier en daar wat Brandjes ( Brandganzen) Ik zag HZG of was het een 6. De laatste letter of cijfer wordt tijdens het grazen vaak afgedekt door de halsveren. Ik heb beide ingevoerd en het bleek dat het een 6 was: dus HZ6zwart. Op 21-12-2013 geringd in Maren-Kessel. De afgelopen maand in het Utrechtse, vooral in Schalkwijk, afgelezen door Sjerp Weima, collega weidevogelbeheerder,  en nu hier.
Vanaf Molenland zit je alsop een tribune: duizenden in de richting van de Hoofdweg. Met moeite NS1zwart . Op 27-1-15 geringd in het Friese Skarsterlân. Daarna is hij, het is een ♂, o.a. op 15-10-2017, waargenomen 175 km. ten noorden van Stockholm in Gävleborgs Lan.( de Zweden zetten geen dakje op de a). Op weg dus naar de Ronde Venen.
In Zweden worden weinig Kolganzen afgelezen, ze trekken meer oostelijk over de Baltische staten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten