dinsdag 27 februari 2018

Waar zijn de Grote Zilverreigers?


Vanochtend was de eerste gang naar de Botsholsedijk waar ik vorige week zo'n 40 Grote Zilvers zag kleumen, ik was nieuwsgierig hoe het er daar nu bij stond. Zouden ze allemaal gezellig bij elkaar bij een wak staan? Mooie foto's zou ik schieten. Nou, vergeet het maar , de hele polder was leeg, geen Zilver te zien. Ik heb ze ook nergens gevonden. Misschien zaten ze nog in de Botshol, lekker dichtbij huis in de Kloosterkolk. Wel een rij  met 6 Blauwe Reigers, kleumend met de poten in water van rond het vriespunt ( zie kopfoto, de zesde paste niet op de foto) en een treurige enkele Grote Zilverreiger. Ik kreeg zo het idee dat het een ziek en zwak exemplaar betrof. Ineengedoken, de kop tegen het lichaam aan, geen poging tot foerageren. De rechterpoot hield hij omhoog, je ziet de tenen uit de veren steken. Misschien gewond, misschien een gebroken poot. Op verschillende slaapplaatsen zijn Zilvers met gebroken poten gevonden door de storm van enkele weken terug.
Maar waar zijn de andere vogels? Weggetrokken? Of staan ze ergens in het verborgene, ze hebben wakken voor het uitzoeken.
De ijzers kunnen weer in het vet, er ligt nog zoveel open. Geen Botsholtocht. De al tientallen keren gefotografeerde paaltjes langs de Grote Wije hebben een dikke jas aangetrokken tegen de vorst. ( Zie foto)





1 opmerking:

  1. Zondag zaten ze er nog, de zillies. Maar toen kon ik weer geen ganzen vinden. Rare winter in de polder dit jaar.

    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen