donderdag 22 februari 2018

D70?? DA4?? en RL5.

Uiteraard hebben we ook naar de ganzen gekeken, de laatste dagen. Gisterochtend in het achterste van m'n achtertuin: duizenden zaten in de luwte van de dijk langs de Bovenlanden aan de noordkant van de Hoofdweg. Eigenlijk wat te ver weg, maar het lukte me toch om twee halsringen af te lezen: D70zwart en DA4zwart.  Toen ik D70 opzocht in geese .org bleek dat de vogel was geringd in 1999, negentien jaar geleden in Kollumerpomp een gehucht tegen de Lauwersmeer aan,  in Friesland  De hele herfst is hij daar gebleven en werd pas in 2009 in De Veenhoop terug gezien. In 2011 nog een keer in Geffen en nu dan hier in 2018!! Hier klopt iets niet. Zo lang 2x onder de radar blijven lukt geen vogel en er is waarschijnlijk iets mis met de halsring. De witte code was erg wit, alsof het beest vorige week geringd was. Ik wacht op reactie van mijn contacten in Friesland, maar vast staat dat op 24-4-1999 de vogel uit Rusland is doodgemeld bij het Vogeltrekstation in Arnhem. En toch is later  nog een paar keer D70 afgelezen. ????
DA4 kon ik nog niet invoeren daar de ringgegevens nog niet waren ingevoerd. Ringers doen er wel eens wat langer over.
RL5zwart. Gelukkig weer een "normale": vanochtend in Molenland vanaf Molenland met de zon in de rug, alsof ik weer op de tribune zat. Maar bij de paar duizend kollen maar 1 halsring gezien. Geringd in Skarsterlân, bij Heerenveen. Een paar keer in Duitsland gemeld, vorige week nog in het Wormer en Jisperveld afgelezen , nu hier in de Ronde Venen.
Even rond gereden, maar de sloten zijn nog lang niet dicht met ijs. Dat duurt  wel even. Let op de Grote Zilverreigers waar ze bij een wak gaan zitten. Zo ook IJsvogels, daarvan zullen er veel  de winter niet overleven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten