donderdag 8 februari 2018

VRHzwart


Ik ben gister bij een wat grotere groep Kolganzen langs de Proostdijerdwarsweg  richting Nessersluis  toch maar even gestopt en de telescoop gebruikt. Ganzen zitten hier niet zo vaak, het is wat een uithoek naast het fort. Al vrij snel had ik een halsring ( met Kolgans uiteraard), hoofdletter A was snel gezien, maar de rest? De afstand was eigenlijk te groot om makkelijk af te lezen, maar er zat een E in de code. Dan het tweede teken: was het een 1 of een I ? Lijken op elkaar, thuis maar eens uit proberen welk teken klopt.  (Thuis achter de laptop kreeg ik ik nog geen uitsluitsel, het programma zegt gewoon dat de gegevens nog niet zijn ingevoerd door de ringers als de code niet herkend wordt.)
Toen ontdekte ik naast de gans met halsring nog een andere: GY1zwart. Zouden ze een paar vormen?  Ook weer in het computerprogramma bleek dat GY1 hoorde bij GY2, maar deze gans heb ik niet gezien.
Langs de Hoofdweg richting Gemaal zat een klein groepje. Toch even kijken, het kon met de kijker , zo dichtbij zaten ze. De ganzen strekten allemaal de nek, ze waren gealarmeerd. Wat doet die snuiter daar in de stilstaande auto? Ik zag een halsring, (zie foto) met een V, de tweede letter leek wel een P, of een R. Er zat geen beweging in de gans, plotseling ging alles op de wieken. Misschien zie ik 'm straks nog ergens anders. Na een blik geworpen te hebben in de Ronde Hoep, met bijna geen gans te zien, ging ik verder richting Botshol. Op de ijsvrije Grote Wije een paar honderd Smienten,helaas stond het licht verkeerd zodat ik andere soorten slecht of niet te zien kreeg. Verderop langs de Proostdijerdwarsweg weer met de telescoop gekeken, honderden Kollen zaten er en verdraaid, ik zag de gelige V weer, de vogel bewoog nu meer . Ik zag dat de tweede letter een R was en de derde na wat geduldswerk een H.  VRHzwart! een oude bekende die hier al 13 jaar komt. Geringd in 2005 in Eemland als jong en van de plm. 130 aflezingen zijn er 76 in de provincie Utrecht gedaan. Ik heb haar, het is een vrouwtje 13 x afgelezen. De ring is niet helemaal meer compleet, maar wat wil je met 13 x op en neer naar Noord-Rusland/Siberie.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten