donderdag 1 februari 2018

Echtpaar T21 en T19 lime

Een paar dagen terug lukte het me eindelijk weer eens een paar halsringen bij Kolganzen af te lezen. Ik had/heb me voorgenomen daar toch wat minder tijd in te steken gelet op het kleinere  aantal halsringen wat er nog rondzwerft, denk ik. Een paar uur lang kijken naar een groep ganzen en dan geen halsringen zien wordt me wat te gek. Er zijn meer vogels die onze aandacht verdienen. Maar ik heb deze gedachten wel vaker gehad en dan ging ik, bij de eerste groep al weer voor de bijl. Het is een soort virus dat je bijna niet kunt weerstaan.
Zo ook tegenover de ingang van de Waverhoek: er zaten zo'n  duizend Kollen behoorlijk ver weg, maar ik heb een goede telescoop die zijn werk doet. Helemaal achteraan draaide een grazende Kol even  de zijkant naar me toe en zag ik een lichtgroene halsring. Maar weg was íe weer. Het objectief (de lens waar je met je oog inkijkt) op de 60x gedraaid. Tussen de windvlagen door kreeg ik langzamerhand de code T21 te zien. Tot m'n verrassing had de buurman/vrouw ook een lichtgroene halsring. Alsof ze met elastiek aan elkaar vastzaten, ze bleven bij elkaar. Een paartje dus. Als je de ene hebt wil je ook de ander hebben. Lukte helemaal niet.
Achter de laptop thuis kreeg ik alsnog de onbekende te pakken. Het paartje was al veel vaker af gelezen. Het was T19, ook lime. Die zijn in één keer gevangen onder het klapnet en gelijktijdig geringd. Ze zijn in Maren-Kessel aan de Maas geringd in de buurt van Oss in 2015 en veel in Duitsland afgelezen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten