maandag 27 januari 2020

Tuinvogeltelling 2020: Huismus zegeviert.


Pas gister aan de telling toegekomen. De Huismussen blijven komen, al maanden voer ik. De hele buurt komt eten. Gemiddeld de laatste weken zijn er 20, deze zomer zijn het er meermalen 30 geweest. En dan te bedenken dat een paar jaar geleden er nauwelijks in onze buurt Huismussen waren, dat hield met 4 of 5 wel op. Of mijn voertactiek er toe bijgedragen heeft dat de populatie groeit weet ik niet, waarschijnlijk wel.
's Morgens zitten ze al te wachten, ik rammel met de voerzak als ik buiten kom, ze vliegen zenuwachtig van de ene naar de andere struik. Ik heb nog niet de achterdeur dichtgetrokken of de eerste zitten al op de grond. Vaak zit er een Ringmusje tussen, de laatste dagen niet meer. Regelmatig wel een Vink, op de foto zit bovenin een mannetje. De grote korrels laten ze liggen, daarvoor komen altijd een paartje Turkse Tortels die als een razende foerageren. Gister kwam er nog een paartje TT bij, ruzie! Blijkbaar is onze tuin al als een territorium in gebruik genomen.

Totaallijst: 20 Huismussen, 2 Vinken, 2 Koolmezen, 1 Merel, 1 Roodborstje, 4 Turkse Tortels.
De Koolmees doet het beter dan wij verwachten, ook het Pimpeltje ( met het belletje) doet het steeds beter. Op de foto hieronder een Turkse Tortel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten