vrijdag 3 januari 2020

Een Kolgans met een foutje.


Maandag zag ik langs de Hoofdweg, Mijdrecht, niet alleen twee halsringen,  maar ook een Kolgans met een heel licht verenpak,  zie foto. Ik was niet in de gelegenheid om een foto te nemen. Zoals reeds geschreven kwam een boer de groep verjagen. De kleurafwijking vloog ook weg. Ik vond hem/haar niet terug. De archieffoto is genomen op 9-1-12, waarschijnlijk vanaf de wat hogere Molenland, Mijdrecht: ik kijk over de ganzen heen.
Misschien is het dezelfde gans die ik maandag j.l. zag, want deze afwijking zie je heel weinig. Het is een foutje in het DNA, deze mutatie veroorzaakt een tekort aan zwart pigment ( eumelanine) zodat het bruine pigment ( feomelanine) beter zichtbaar is. De gans wordt lichtbruin. Deze Kolgans heeft nog wel een donkere borststreep, maar een vage.

Goed weekeinde met wat minder regen, hoop ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten