dinsdag 14 januari 2020

Baas boven baas.

Vanochtend telde ik op een weiland langs de Hoofdweg, Waverveen, in de buurt van Gemaal, 11 Grote Zilverreigers tussen de Kolganzen. ( zie kopfoto) En ze bleven daar . Druk bezig met oppikken van iets kleins, geen muizen of mollen. Misschien wormen die door de herrie en de trillingen van de ganzen omhoog zijn gekomen? Of eten ze misschien toch de keutels van de ganzen? Keutels van ganzen bestaan uit grasvezels, niet verteerd. Welke voedingsstoffen de ganzen uit het gras halen? En dan zou er nog wat inzitten voor de reigers. Ik heb geen idee. Maar de ganzen  zijn fanatiek aan het grazen.

HALSRINGEN: langs de Hoofdweg, Waverveen een paartje Kollen: C80 en C90zwart. Thuisgekomen ontdekte ik dat de ringgegevens  van C90 nog niet waren ingevoerd. In 2019 twee keer afgelezen in Luechow-Dannenburg. Vandaag dus hier.
C80zwart brak alle records, tenminste die van mij: Geringd op 3-12-1999 in Eemnes, 13 jaar later( ik zei dertien!!) op 16-3-2013 weer afgelezen in Mecklenburg., 6 jaar later  op 15-2-2019 in Waverveen, 10-12-2019 in Luechow-Dannenburg en nu dus hier. Hoe krijgt zo'n beest het voor elkaar om niet gezien te worden? Naar welke oorden moet je gaan om geen vogelaars tegen te komen?
Het laatste jaar hebben ze verkering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten