zaterdag 11 januari 2020

Gezinnetje Kol R1L,R1G,R1H,R1K zwart


Om te beginnen een beeld waar ik de dag mee begon: plm. 7.30 uur stond ik op, voor mijn doen laat. Ik kijk altijd even naar de lucht. Wat voor weer is het en is het nevelig? Zo ja dan blijf ik thuis: halsringen bij  ganzen zijn dan niet af te lezen.
Ik schrok echt van de  lucht, die in vuur en vlam stond. Wat een rood! Gegarandeerd dat mijn naamgenoot vanavond bij het weerbericht weer allerlei rode luchten laat zien. Na een kwartiertje was het weer wat oranje-geel.

Ganzen: Vanochtend bewust naar polder Groot Mijdrecht. Je weet maar nooit, misschien J20 in de buurt. Dat zou wat zijn! Ganzen genoeg en veel op afleesbare afstanden. Direct langs de Hoofdweg al een behoorlijke groep, geen ring te zien. Halverwege de Proostdijerdwarsweg om de noord een mooie groep met een aantal Brandjes. Ik zag iets groens, maar kon de ring niet terugvinden. Wel een zwarte, 2VZ. Op 2-1-2009 geringd in Eemnes als juveniel ♀ . Op 3-2 en 8-2-2010 afgelezen door Marianne, later is de gans een paar jaar in Duitsland gebleven. Op 9-11-2014 voor het laatst afgelezen in de buurt van Hannover en sindsdien niet meer gezien! Dat zijn dus ook 5 jaar onder de radar! Nu weer hier.
Daarna naar de BotsholseDwarsweg tegen over de Waverhoek, veel ganzen. Na veel zoeken R1Lzwart, even later waren er meer R1en: een heel gezin dus: L, K, G, H. Pas geringd, er waren nog geen gegevens door de ringers ingevoerd.

Goed weekeinde en Nature Today meldt dat het Madeliefje de wintertelling heeft gewonnen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten