maandag 20 januari 2020

De eerste!


Het eerste Lieveheersbeestje! Gister. Naar mijn idee erg vroeg. Ik heb eens eerder over het eerste LHBje geschreven, maar dat was op 5maart 2015. De data over deze soort worden naar mijn idee niet in de Natuurkalender.nl opgenomen, vandaar ik niet kan vergelijken. Heel langzaam bewoog het beestje zich, onopvallend, want mijn vrouw nam hem onwetend mee naar binnen op haar jas. Ze was even in de zon gaan zitten ( kon best) en  ons kapoentje was omhoog gekropen. Of hij kon vliegen betwijfel ik, de vleugeltjes werden niet binnen gehaald.
Op de website die alleen over Lieveheersbeestjes gaat, stippen.nl ,  dacht ik een Vierstippelig Lieveheersbeestje te vinden, maar hij was daar zwart.  Dus de soort weet ik niet, er zijn er meer dan je denkt.

GANZEN: polder Groot Mijdrecht had vanochtend maar enkele groepen ganzen, ik denk dat de grote klub nog in de Ronde Hoep zat. Geen halsringen daar. In mijn achtertuin zaten er veel meer, enkele duizenden verspreid over polder Derde Bedijking. Moeilijk zoeken, ik was al op weg naar huis toen ik vanaf de Oosterlandweg-Zuid  de Kolgans met P2Azwart aflas. Bij thuiskomst bleken de data van deze gans nog niet ingevoerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten