woensdag 1 augustus 2018

Vliegende mieren


Meestal ontdek ik vliegende mieren als ik ze niet meer zie. Door het vlieggedrag van bijvoorbeeld Kokmeeuwen weet ik uit ervaring dat ze op jacht zijn naar de vliegende mannetjes. Rusteloos vliegen de meeuwen door elkaar met nu een uitval, dan zien ze een mier die ze maar al te graag lusten.
We hadden ze nu in de tuin. Op de plek waar ooit een Berk stond, met de aanwonende mierenkolonies, kwamen nu de mannetjes met vleugels te voorschijn, druk vergezeld door de lichtgekleurde werksters. De mannetjes gingen vliegen om met 0,001 % kans dat ze de koningin mochten bevruchten. Ook een koningin heb ik zien rondscharrelen voor ze het luchtruim koos, bijna drie keer zo groot als een man. Helaas was de camera op dat ogenblik weer ver weg. Na de bruidsvlucht sterven de mannetjes allemaal en de koningin, die voor haar hele leven sperma heeft meegekregen, zoekt een geschikte nestelplaats voor het stichten van een nieuwe kolonie. Dat hoeft niet perse op de grond te zijn, dat kan ook best een balkon op 10-hoog zijn.
Ik denk dat het hier om de Gele Weidemier gaat, de werksters zijn lichtgekleurd en de mannetjes dus zwart met vleugels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten