vrijdag 24 augustus 2018

Akkerhommel.


Gister schreef ik het al, weinig soorten hommels op de Vlinderstruik en IJzerhard. Beide soorten staan weer in volle bloei. Maar er komen weinig insecten op af. De Akkerhommel is de meest voorkomende hommel in ons land. Makkelijk te herkennen aan de oranjebruin gekleurde beharing op de rug en het staartstuk. Die kleuren kunnen nogal varieren, van lichter naar donkerder. De Akkerhommel heeft een lange tong en zit daardoor op langwerpige bloemen waarin de honing diep in de bloem zit. Zoals de Vlinderstruik bijvoorbeeld.
Het witte vlekje aan de poten is  net als bij de bijen een korfje waarin stuifmeel verzameld wordt, voor de jongen en hun eigen voedselvoorraad.
Hommels zijn niet agressief, steken doen ze niet gauw. Ik ben wel eens gestoken toen ik een hommelnest in de composthoop wegspoot. De buurvrouw was allergisch voor wespensteken, dus waarschijnlijk ook voor hommelsteken.

Goed weekeinde .



1 opmerking:

  1. Oeps, in de vakantie ben ik nog 2x door dezelfde hommel gestoken. Hij/zij was langs mijn sok omhoog gekropen, en was kennelijk in paniek geraakt. De steek was echt pijnlijk, de nawerking ook vervelend: jeuk en m'n enkel bijna een week opgezet.
    groet, Wim Bax

    BeantwoordenVerwijderen