maandag 6 augustus 2018

Een zeldzame vlinder?



Vanochtend even een vroege blik geworpen in mijn weidevogelgebied, maar weidevogels zijn allang vertrokken. Naar? Grutto's zijn onderweg naar het zuiden, Tureluurs zitten op het wad, Scholeksters eveneens en Kieviten waarschijnlijk ook in de delta. Deze laatste soort ontbreekt hier, bijna. Hier en daar  een verdwaalde, die het ondanks de droogte nog lukt om wat voedsel te prikken.
Ik was er ook om wat foto's te nemen van de natuurvriendelijke oevers, misschien heb ik of Gijs de foto's nog eens nodig voor een lezing of een artikel.
Op het begroeide plasdras veel vlinders, in elk geval meer als in onze tuin. Veel Koolwitjes, een aantal Distelvlinders uit Zuid-Spanje of Afrika en een heel erg gele Citroenvlinder, dacht ik, maar hij was wel erg geel. Ik heb de vlinder, zodra die ging zitten, beslopen en ben op m'n knieĆ«n er naar toe gekropen om het beestje maar niet weg te jagen. Want hij was te geel voor een ♂ Citroenvlinder.  Ook het oogje op de achterkant van de achtervleugel was veel te groot voor een Citroentje. Wat is het dan wel? Wel 30 foto's geschoten met de macro-lens, die ook heel geschikt is om portretten te maken. Thuis foto's gezien en vergroot op de laptop, ik kom in de Veldgids Dagvlinders uit op een Oranje Luzernevlinder. Een trekvlinder net als de Distel. Ik heb de waarneming plus foto ingevoerd op Waarneming.nl en geen reactie gekregen dat de waarneming fout was. Het is een  zeldzamere  vlinder volgens het pictogrammetje dat de zeldzaamheid aangeeft: de stip staat dichter bij de Z (zeldzaam) dan bij de A(Algemeen).
Andere waarnemingen: een Purperreiger (zie ook logje 31/7), twee Grote Zilverreigers ( komen uit de broedgebieden weer tevoorschijn), en een paartje alarmerende Veldleeuweriken. Ik denk dat ze een nest hebben, maar vind dat maar eens ter controle.

1 opmerking:

  1. Ah, je wist het al dat hij best zeldzaam is. Dat krijg je als je blogs verkeerd om leest. Sorry ;-).

    BeantwoordenVerwijderen