woensdag 29 augustus 2018

Eindelijk Brandganzen met halsringen


In de Nieuwsbrief van Jan Kramer, Leeuwarden, stond het verheugelijke nieuws dat men dit jaar begonnen is met het ringen van Brandganzen met halsringen. Eindelijk! Tot nu toe hadden ze alleen maar gekleurde pootringen met een code. Dan moet je de kleur aangeven, links en rechts en de code op links en rechts. Erg omslachtig. In het begin van de kleurringen is het me in Friesland nog wel eens gelukt om ze af te lezen, hier nooit. Tot mijn frustratie. Ik denk dat het gras in Friesland korter was en is.
In het begin van het kleurring-onderzoek zaten  hier maar weinig Brandganzen, totdat er een winter kwam, welke weet ik niet meer, waarin Friesland volledig dichtsneeuwde. Alles trok naar de Delta.  Als je op de kaart kijkt zie je dat polder Groot Mijdrecht recht onder de kortste vliegroute van Friesland naar Zeeland ligt. Er kwamen hier veel meer Brandjes  op doortrek uitrusten. Die kwamen in later jaren terug. Sindsdien hebben we hier veel meer Brandganzen. En ik hoop nu eindelijk eens hier een Brandgans af te lezen.
De eerste Brandganzen werden op Terschelling met halsringen geringd op 18 mei j.l. door Gerard Muskens . Het ging om 21 Brandganzen die werden geringd met de codes A00 t/m A20. Tijdens de bijna jaarlijkse expeditie naar het eiland Kolguyev ten westen van Nova Zembla heeft de onderzoeker van het eerste uur Helmut Kruckenberg met zijn teamleden 700 Brandganzen geringd met halsringen. 500 witte met zwarte code (letters en cijfers) en 200 met een zwarte halsring met een witte code. Ik kijk er naar uit. Over twee maanden.

2 opmerkingen:

  1. Apart. Ik ben benieuwd of ik er straks hier ook zie.
    groetjes Caroline https://carolines-pictures.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Dan wordt het wedstrijdgevoel weer aangewakkerd ;-). Ik heb ooit 2 brandjes kunnen aflezen langs de Westerlandweg maar eenvoudig was het zeker niet. Ben benieuwd of ze erbij gaan zitten.

    Groet,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen