dinsdag 7 augustus 2018

Buxusmot.


Toch weer een vlinder, ik kan er ook niks aan doen. Ik heb vanochtend in de koelte even een groot rondje dorp gefietst, voor de zekerheid neem ik  een camera mee, meestal heb ik deze niet nodig. Zoals vanochtend. Want het interessante beestje zat niet buiten op de Vlinderstruik, maar hing aan het plafond in de huiskamer. We zagen 'm plotseling hangen. Roerloos. Snel m'n camera, nog steeds met macro-lens, gepakt en uit de hand omhoog gefotografeerd. Dat werd dus niks, allemaal bewegingsonscherpte. Dan toch maar een statief gepakt en de hoekzoeker. Want scherp stellen door een camera die omhoog staat is onmogelijk. met hoekzoeker lukt dat wel. Wit en zwart waren de hoofdkleuren. In het Nachtvlinderboek kwam ik de soort niet tegen.
Is het dan een micro-vlinder? Op de website van de microvlinders de determinatie-tabel ingevuld. Die kwam er ook niet uit. Ik ontdekte door mijn fout met de luzerne-vlinder dat je een foto kon opsturen met  de website waarneming.nl naar Naturalis. ( Klik een willekeurig gebied aan, onder Invoeren aanklikken "Soort invoeren met foto" en versturen . Nog geen 5 tellen later staat de naam automatisch op een invulformulier en weet je dus de naam.) Het was een Buxusmot! Is dat nou een Buxusmot? Ik dacht , alweer fout, dat een mot altijd bruin was. Een Buxusmot heeft bij ons een negatieve naam sinds zijn soortgenoten de buxus van onze  oudste zoon hebben opgevreten, de rupsen tenminste. Maar die woont dan ook beneden de grote rivieren. In deze omgeving is de Buxusmot nog niet vaak waargenomen, maar pas maar op je buxussen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten