zaterdag 31 maart 2018

Laatste aflezing deze winter.


Het was armoe vanochtend: zowel wat weidevogels betreft, maar ook wat het weer betreft, het was niet om over naar huis te schrijven. Droog dat wel, met nu en dan een matig zonnetje, maar vooral koud. 'k Had al snel dooie vingers, dat zal de leeftijd wel zijn. De kou had ook invloed op het baltsgedrag van de weidevogels in mijn weidevogelgebied.  Weinig activiteiten, terwijl er toch wel vrouwtjes in de buurt waren. Ik ben toch maar even het weiland in gegaan omdat ik dacht dat op het verste perceel een Grutto bezig was met het nest. Diep zitten, staart omhoog en krabben met de poten. Op dezelfde plek had ik al eerder een actieve Grutto gezien, maar toen ik dichterbij kwam zaten er allemaal Kolganzen. De Grutto was weggevlucht. 'k Heb toch even gezocht, ook al om weer warm te worden. Resultaat: een nest in wording.
Voordat ik zover was heb ik toch nog even een blik op de ganzen geworpen, je weet maar nooit. Ze bleven lang zitten. Misschien dachten ze dat ik de boer was. Telescoop erop en jawel: DK6zwart. Dit zal de laatste aflezing van deze winter wel zijn. April is de maand dat de laatste ganzen wegtrekken, voor zover ze al niet weggetrokken zijn.
DK6 is geringd op 32-11-2012 in Maren-Kessel, regelmatig terug in Gelderland langs de rivieren, de laatste 4 weken in onze omgeving. Ik heb het kaartje met aflezingen van Geese.nl afgedrukt. Wat op het kaartje opvalt zijn de waarnemingen in Denemarken. Kolganzen vliegen meestal veel oostelijker over de Baltische Staten en Rusland naar het noorden. De ene waarneming is op 6-1-2016 in Sonderjylland gedaan , de andere bij Ribe op 27-3-2017. Er zijn dus ook ganzen die in januari al op de terugtocht zijn.

Sneuper wenst jullie goede Paasdagen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten