donderdag 22 maart 2018

Botaurus stellarus


Mijn ochtendje vogelgeluk gister werd nog vergroot door een zeldzame vogel: de Roerdomp. Ik slenterde na het plasdras verder met volle bepakking ( militaire kreet, overblijfsel van mijn dienstplicht) bestaande uit een zwaar statief met daarop of een telescoop of een camera met telelens, een rugzak met lenzen, een klein cameraatje en andere fotospullen, een vogelboek en een regenponcho, die ik nog nooit gebruikt heb. Goeie training want ik moet van de dokters en de fysio bewegen. Maar het is wel zwaar. Ik zal het eens wegen.
Plotseling vloog op plm. 10 meter van mij af, uit een rietkraag, een grote, bruin gekleurde vogel omhoog. Een Buizerd? nee een Roerdomp!! Geweldig zeg!  Hij was groter dan ik dacht en me herinnerde. De Roerdompen die ik in m'n hele leven heb gezien zijn op de vingers van een hand te tellen. Laat staan dat ik er één gefotografeerd heb. Ik druk een foto van Cees Willemsen af die 'm in de winter bij Botshol heeft geplaat.
In veel volksnamen komt het woord stier tevoorschijn: Rietos, Marrebolle (Fries), Vaenebolle ( Achterh.). Waarschijnlijk heeft het domp-geluid geleid naar een stier. Botaurus betekent geluid als een stier en stellarus betekent met gesterde vlekken. Ik  heb de Roerdomp te weinig gezien om dat te bevestigen. Het is een reigerachtige en hij vliegt ook net als een Blauwe Reiger met ingetrokken hals.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten