maandag 26 maart 2018

Een spoor in de natuur.


Onderaan een hek op een dam in Demmerik vond ik dit witte schild. Bij goed bekijken ontdekte ik dat het dubbel was, aan de onderkant zat een zelfde schild maar dan wat gekleurd en wat kleiner. Bovenop zijn duidelijk de hobbeltjes en de bobbeltjes te zien. Ik moest al gauw denken aan het borststuk van de Geknobbelde Amerikaanse Rivierkreeft, een exoot. Dat wil zeggen dat deze soort hier niet inheems is maar op een gegeven ogenblik in onze wateren uit een ver buitenland terecht is gekomen. Bekend is het verhaal, of het waar gebeurd is weet ik niet, over de aquarium-liefhebbers die bij de dierenwinkel het een prachtig beest vonden en het aanschaften. Al spoedig bleek dat het "krengen"waren in een aquarium, ze vraten alle planten op. Ze werden zonder pardon in de stadsgracht gekieperd, met gevolg dat we zeker in het Groene Hart overal in de polders massa's rivierkreeften hebben. Uit Amerika , waarvan de Geknobbelde er één is. Het verbaast me nog steeds dat er geen broodvisser is die er brood inziet. Als je maar genoeg vangt, en dat kan, kun je ze verkopen als rivierkreeftjes.

Maar welke predator heeft hier gesmuld?  Boven op een hek. Een Fuut vreet ze al zwemmend op. Een reiger? De Blauwe of een Grote Zilver? Zou kunnen. Een Buizerd vangt ze niet, bij mijn weten en de Bruine Kiekendief die hier zomers verblijft zou kunnen. Een Visarend zou nog mooier zijn.

Op een onderstaande foto een Geknobbelde Amerikaanse Rivierkreeft die ik op een boerenerf gefotografeerd heb.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten