vrijdag 30 maart 2018

Eerste vlinder

Zo net m'n eerste vlinder van 2018 waargenomen in onze tuin. Ik was , heel toevallig, de Vlinderstruik aan het snoeien. Ik verwacht geen vorst meer en van Elza heb ik geleerd dat je dan pas de Vlinderstruik mag snoeien. Aldus was ik de struik flink aan het inkorten. De vlinders zaten vorig jaar te hoog doordat de bloemen hoog zaten. Je moet bovenop een vlinder kunnen kijken, vind ik, om de pracht te zien. Bovendien is mijn "vlindertje", kleindochter, van Vlinderbos, school, in het stadium gekomen dat ze ook vlinders onderscheidt. Ze moet er ook een blik op kunnen werpen. Het was een Citroenvlinder, een mannetje. Flink geel gekleurd. Vrouwtjes zijn wat minder geelgroen. Het was door de felle kleur een verse, pas ontwaakt dus. Hij ging niet zitten zodat een foto nemen niet lukte, vandaar een archieffoto.
Even later een aan de onderkant donkere vlinder. Ik vermoed een Kleine Vos. Beide genoemde vlindersoorten zijn overwinteraars en brengen in diepe winterslaap  de winter door.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten