zaterdag 10 maart 2018

De eerste rups!


Dit zachte weer trekt je de tuin in, heerlijk om weer eens de snoeischaar te pakken en de lange uitlopers van de Liguster en de Glansmispel te lijf te gaan. Of de lange eerste jaars Magnolia-takken, met alleen aan het eind een knop, met de takkenschaar weg te knippen.
De eindknoppen van de Glansmispel zijn danig gehavend door de vorst, verdroogd en hier en daar zwarte stukken. Ik wilde net een eindknop wegknippen toen ik een felgroen stokje zag: dat is geen mispel.Bij beter kijken was het een rups. Snel de camera gepakt, de telelens eraf en de macro erop. Een serie foto's genomen met de losse hand, er zal er vast wel één goed zijn. deze dus. Een saai beestje , maar daar kan 'íe zelf niks aan doen.
Het hele boek Nachtvlinders door gebladerd. Volgens mij is het een spanner, een grote groep nachtvlinders. Maar welke? Op de website van de Vlinderstichting staan wel wat rupsen die nu worden waargenomen, maar geen enkele kwam duidelijk overeen met mijn waarneming. Hij leek het meest op de Voorjaarsboomspanner. Ik heb de waarneming ingevoerd en hoor van de deskundige wel wat het is.

Goed weekeinde met veel rupsen en Citroenvlinders.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten