maandag 19 maart 2018

Fout.


En ik maar suggereren  dat Zanglijsters geen Huisjesslakken zouden vinden omdat de slakken in winterslaap  verkeren. Dat van de winterslaap klopt wel, maar dat ze ze niet zouden vinden klopt van geen kant. We waren aan het oppassen , dat is je recht als opa en oma zodat we dus dapper meedoen  deze economie draaiende te houden, in het huis van het nageslacht, toen ik in hun voortuin al weer een foeragerende Zanglijster zag. Zo zie je ze nooit, hoor je ze alleen maar, zo zie je ze dagen achtereen. Geen wormen in de tuinaarde, wel aandacht voor planten die er mistroostig bij stonden met de bladeren op de grond. Hier pikte onze Zanglijster n.b. een Huisjesslak tevoorschijn.

 Wat ik verwachtte gebeurde, hij ging naar een stenen rand, nam de slak in de snavel en sloeg de slak een paar keer op de stenen. Dat was  niet genoeg, hij kreeg de slak nog niet te pakken, weer slaan. Hij gebruikte de stenen als gereedschap. Dit komt heel weinig voor bij dieren. Denk aan de aap die met een stok mieren vangt en oppeuzelt. Uiteindelijk kon 'íe de slak naar binnen werken , zonder huisje. Ik ben thuisgekomen toch maar eens op de tegels langs de tuinaarde gaan kijken en tot mijn grote verbazing lagen langs de rand meerdere kapot geslagen huisjes van Huisjesslakken. Dit moet recent gebeurd zijn, anders was het me veel eerder opgevallen. We noemen zo'n plek een smidse. Vind je  meerdere kapotte huisje bij elkaar dan is dat het werk van een Zanglijster.
Op de plek van de foto lagen een stuk of tien kapotte en lege huisjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten