woensdag 30 december 2015

Speerdistel


In de braakliggende stadstuin (een tuin omsloten door bebouwing) van één mijner zonen ligt de geweldige rozet van een Speerdistel. Meer als een meter in doorsnee. Dit rozet met wortel ontstaat het eerste groei-jaar, het komende, tweede , jaar groeit de plant de lucht in met stengels van meer als een meter en gaat bloeien. De Cirsium vulgare ( cirsium  is afkomstig van het Griekse kirsos, dat betekent gezwollen ader of spatader. Distels werden vroeger gebruikt als medicijn tegen deze aders. Vulgare is gewoon, algemeen) heeft de ergste stekels van alle distels. Hij heet niet voor niets Speerdistel. Hij komt eigenlijk overal voor, het minst nog op veen. Hij houdt van voedselrijke, wat zure grond. Vorst kan het rozet behoorlijk beschadigen, meestal wordt er dan een jaar later gebloeid.

1 opmerking:

  1. Sinds vorig jaar een speerdistel in mijn tuin , in het eerste jaar pakweg 90 cm in doorsnee midden op mijn gazon. Ik vond dat ie zo zijn best deed om te groeien dat ik er steeds nauwkeurig omheen gemaaid heb en nu staat ie te groeien en heeft reeds een hoogte bereikt van 140 cm , ik vind het een mooie plant ben benieuwd naar hoe ie er uitziet tijdens bloeien want hij zit boordevol met knoppen.

    BeantwoordenVerwijderen