woensdag 16 december 2015

Slaapplaats Grote Zilverreigers Oortjespad.


Gister kondigde ik al aan dat ik vandaag over Grote Zilverreigers zou schrijven. Welnu, de Roodhalsgans van gister heeft meerdere vogelaars op de been gebracht en is een aantal  malen waargenomen. Zie de website van Waarneming.nl. Zoals ik al vermeldde was ik in het donker bij het Oortjespad. Reden: al een aantal jaren worden in ons land de Grote Zilverreigers geteld op de slaapplaatsen. Dit soort reiger, die steeds vaker in ons land overwintert, heeft als gewoonte 's nachts een gezamenlijke slaapplaats op te zoeken. Dat is lekker veilig.  Een aantal jaren terug telden leden van onze  IVNVogelwerkgroep deze slaapplaatsen drie keer per winter. Gerard Vis schrijft er al over in ons IVNblad RondUit no. 1/2015. Er waren toen slaapplaatsen o.a. in de Gagel, de putten aan het begin van de Hoge Dijk bij De Hoef, in de Nieuwkoopse Plassen bij het Noordse Dorp en in het plasje van het Oortjespad. Hij vergeet erbij te vertellen dat een omwonende tussen Woerdense Verlaat en Noordse Dorp zo'n medelijden had met de in de vrieskou tellende vogelaars,  dat ze pannenkoeken ging bakken.
De telling werd de laatste jaren om allerlei redenen niet meer gedaan. IVNNieuwkoop telt bij het Noordse Dorp, voor de rest niet meer. Ik ben weer eens op het Oortjespad gaan kijken en zag ze weer zitten in de ochtendschemer: zesenzestig (66). Nog steeds een behoorlijk aantal ( In de Kloosterkolk van de Botshol zaten vroeger wel eens 100). Waarom 's ochtends? Grote Zilverreigers wachten tot het ochtendgloren voor ze vertrekken. Je hebt dan veel meer overzicht over het aantal. 's Avonds is het bijna geheel donker als ze binnenvallen, dus geef ik de voorkeur aan de ochtend. De foto is in het donker genomen met een sluitertijd van 5 seconden. Dat was om plm. 7.45 en om 8.15 waren ze vertrokken naar hun weilanden om te eten.
Op de foto is het eigenlijk wat te licht, in werkelijkheid was het nog donker.

P.S.1 Desgevraagd beaamde Tijs van de Berg de slaapplaats van ganzen op de Haarrijnse Plas. Ik kreeg gelijk.

P.S.2 17.30 uur: Terwijl de heren politici dineren en zich moed indrinken voor het avond/nachtelijk debat over de Teevendeal, schrijf ik dit logje. Geen tijd voor meer informatie over de landelijke winterpopulatie van de Grote Zilverreiger. Dat houden jullie tegoed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten