dinsdag 1 december 2015

Baardman


Ik ging voor de Dwerggans, maar ik kwam thuis met een andere wenssoort van me: de Baardman. Al enkele weken wordt er een Dwerggans met pootringen in de Waverhoek waargenomen, dus na de vakantiedagen direct er even naar toe. Misschien zit 'ie er nog. Ik ben heel rustig over het wandelpad gegaan, steeds stukjes bij beetjes. De ganzen vliegen meestal op, nu zwommen ze langzaam weg. Maar hoe ik ook zocht, geen Dwerggans. Ik ben tot de Botsholse Dijk gelopen, maar nergens het eigenwijze, wat omhoog gestoken koppie met de goudomrande ogen gezien. Ook het geluid niet gehoord. Dat lijkt op het geluid van een Kolgans maar is drie lettergrepig i.p.v. twee.
Ondertussen waren er zat andere vogels waar te nemen en te tellen. Honderden Wintertalingen, misschien zit er wel een Amerikaanse Wintertaling tussen. Ik kreeg de kans niet om er naar te kijken want op drie verschillende plaatsen hoorde ik de Baardman. Die zou ik zo graag nog een keer goed voor de lens hebben. Op meerdere plaatsen geduldig gewacht tot ze een keer in het riet omhoog kwamen. Maar niks dus. Ik was al weer op weg naar de parkeerplaats toen het me toch nog lukte. Het was wel een kwestie van seconden. Had nauwelijks tijd om scherp te stellen en de vogel er beter op te krijgen. Thuis gekomen bleek er op enkele foto's een Baardman te zien. Weliswaar niet overduidelijk maar de baard (Mannetje, vrouwtje heeft geen baard) is zichtbaar.
Ze zitten er nu al enkele maanden, misschien overwinteren ze hier. Een strenge winter is desastreus voor ze. Het zou me niet verbazen als er in de Waverhoek en/of de Botshol gebroed wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten