dinsdag 15 december 2015

Krent in de pap: een Roodhalsgans

Vanochtend ging ik in het donker op pad. Meestal is het al behoorlijk licht als ik vertrek, dan zijn de vogels beter zichtbaar, maar nu moest ik in het donker aankomen bij het Oortjespad waar de Grote Zilverreigers een slaapplaats hebben, tenminste dat was een aantal jaren geleden zo. Morgen bericht ik hierover, ik laat nu de actualiteit voorgaan.
Op de terugweg kwam ik langs de Gagelweg, ik heb even een kop koffie gedronken en heb de ganzen afgewacht die misschien hier zouden foerageren. Al gauw kwamen grote groepen aanvliegen uit hun slaapplaats, dat bijna per definitie water is, nota bene uit het zuidoosten! Welke plas licht in die richting? Ik kom dan uit op de Haarrijnse Plas, de nieuwgegraven plas bij Haarzuilens. Tijs eens vragen, hij woont in de buurt. Helaas streken ze  ver van de weg neer en aflezen van halsringen was onmogelijk. Dus op naar huis. Zoals meestal, ergens onderweg zijn ganzen. Ook nu weer. Langs Molenland in het land van boer Peek. Weer te ver weg zaten duizenden, minstens drie, in de richting van het aarzelend opkomende zonnetje. Naar huis.
Ik had net de laptop geopend om de foto's van het Oortjespad te bekijken of de telefoon ging: met Tijs. Of ik interesse had in een Roodhalsgans? Natuurlijk, waar sta je?  Proostdijerdwarsweg west. Ik direct de auto in met telescoop en telelens.
Tijs was druk aan het kijken, de groep met de Roodhals was verderop gevlogen. Zoeken. En we vonden het prachtige beest, eigenlijk de mooiste gekleurde gans. Vrij zeldzaam, de meeste overwinteren in Oost-Europa bij  bijvoorbeeld de Zwarte Zee. Maar er zijn altijd een paar die Westelijker vliegen. Zo ook deze. Ze worden altijd vermeld op de website van Dutch Birding met zeldzame vogels. Een foto zat er niet in , de afstand was te groot. Daarom hieronder een archieffoto genomen en paar jaar terug aan de oostelijke Proostdijerdwarsweg.
Verder in de groep Kolganzen na veel zoeken de halsringen FTRzwart en het echtpaar GY1 en GY2zwart.
Roodhalsgans met Kolgans


1 opmerking:

  1. Leuk hoor. Ik heb de volgende dag nog gezocht maar niet gevonden. Mooie ontdekking van Tijs en lekker dat jij hem ook weer hebt!

    BeantwoordenVerwijderen