vrijdag 12 juni 2015

Witte Krodde (Thlaspi arvensi)


Op een dam in polder Demmerik trof ik deze behoorlijk grote plant aan. Hij deed me denken aan een herderstasje , maar dan waren het wel grote tasjes. De naam wilde me maar niet te binnen schieten en ik heb toen Riet de Bruijn te hulp geroepen. Zij wees me in de goede richting van een Kruisbloemige, waarschijnlijk een kers. Hiermee voortzoekend kwam ik uiteindelijk op een Witte Krodde ( Thlaspi arvensi). Thlaspi betekent samengedrukt, afgeplat en arvensi van de velden, op akkers groeiend. Het afgeplatte heeft te maken met de vruchtjes, zo plat als een dubbeltje.
Enkele volksnamen zijn Boerekers, Dubbeltjeskruid, Vette Kouse, Kennekenskruid en Lepeltjes. Ik herinner van vroeger de kreet Lepeltjesdief, maar dat zal vooral te maken hebben gehad met het Herderstasje.

Goed weekeinde blijf kijken en blijf drinken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten