donderdag 18 juni 2015

Een schrikdraadje

Veertien dagen geleden schreef ik over een broedende Kievit, die ik uiteindelijk vond. En ik vermoedde dat de jongen, gezien de roep van de Kievit, wel snel geboren zouden worden. Wel, eergister liep ik even het weiland in om te controleren of dat inderdaad was gebeurd, zodat ik de neststok kon meenemen, vloog me dat beest slechts een paar meter van me af omhoog. Nog steeds 4 eieren ! Mijn vermoeden 14 dagen geleden was dus totaal onterecht. Het zal een Kievit van de buurman geweest zijn, want die alarmroep was heel duidelijk: jongen! Onze Kievit zit al minstens 14 dagen te broeden, maar gezien het feit dat 'ie zo laat wegvliegt geeft aan dat het niet lang meer duurt. Ik heb Gijs even geïnformeerd en aangezien de koeien er moesten grazen zou hij een schrikdraadje rond het nest spannen. Is gebeurd (zie foto). Succes verzekerd.  De gebruikelijke nestbeschermer, een klein kooitje van betonstaal, is eigenlijk te klein en een koe met jeuk aan de kop heeft zo'n nestbeschermer zo uit de grond.
De Scholekster was ook nog aan het broeden, twee eieren, en is bij het eggen en inzaaien gespaard gebleven op een strook van nauwelijks 15 centimeter breed.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten