vrijdag 26 juni 2015

Wortelharen.


Met vaderdag heeft m'n nageslacht aan me gedacht, niet door een fles met Schots vocht voor me mee te nemen ( jammer), maar door me een kistje met compost inclusief zaden  kado te doen. Ik kweek wel eens onze eigen Tuinkers, zo zullen ze op een idee gebracht zijn. Ik heb tot ontsteltenis van mijn vrouw alle 4 zakjes met zaden gezaaid en de gevolgen zijn  nu al zichtbaar. Dat wordt een gevecht om de ruimte. Veel dubbelbladige kiemplantjes  ( dat zijn de twee lobben van de Tweezaadlobbigen die het eerste voedsel leveren) verdringen elkaar en daardoor komen er ook wat worteltoppen boven de grond. Er zit een wit   fijndradig laagje direct achter de worteltop. Het lijkt net schimmel. Mocht je dat thuis bij kiemplantjes ook wel eens zien, niet weghalen . Het is geen schimmel, maar het zijn de wortelharen.
Wortelharen nemen van de wortel het grootste deel van de water- en zoutopname voor hun rekening. Ze groeien tussen de bodemdeeltjes en vormen een innig geheel daarmee. Het zijn opperhuidcellen (epidermis) met een lange uitstulpingen. Als de wortel verder groeit sterven ze af en komt er ietsje verderop achter de worteltop een nieuwe zone met wortelharen. Hier zitten verse zouten in de bodem. Ze zorgen ook voor een stevige bevestiging in de grond.
Over een paar weken eten we , als de plantjes elkaar het kistje niet uitgevochten hebben, o.a. eigen gekweekte Bietensla, Mosterdsla en Eikenbladsla. Ik ben gek op sla.

Goed weekeinde en blijf kijken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten